abendua 16, 2014

SANTAMASAK 1953



Lau bat urte edukiko nituen, eta Santamasetan gaude ama eta biok. Beroki polita daramat, ezta? Ez dut ezer gogoratzen egun hartatik, baina suposatzen dut amak piruliren bat erosiko zidala, kale-saltokiren batean.

Maxima Azkoaga zen nire ama eta oso emakume langiletsua izan zen. Ezkondu arte ileapaindegia izan zuen Mendikute etxearen lehen solairuan, frontoiaren aurrean. Bere ahizpa Florarekin batera ari zen eta bezeroek “Flo eta Max” esaten zioten establezimenduari.

Ezkondu ondoren, ogia saltzeari ekin zion. Non eta Autobuses La Vergaresa San Juan auzoan zeukan lokalean berean. Goizetan saltzen zuten ogia, 13´30ak arte. Bergarako “Bonbulu”tik ekartzen zuten. Nik ere ihardun nuen. Oroitzapen onak ditut.
 
ARGAZKIA ETA KOMENTARIOAK: MERTXE GOROSTIZA

Cuatro añitos tendría en esta foto y aparezco junto a mi madre en las fiestas de Santo Tomás, No recuerdo nada de aquel día, pero seguro que ama me compró algún pirulí en uno de aquellos puestos callejeros.
 
Mi madre se llamaba Máxima Azkoaga y era una mujer muy trabajadora. Hasta casarse tuvo, junto a su hermana Flora, una peluquería ene l primer piso de la casa de los Mendicute, en el paseo Zaldibar, frente al frontón. El establecimiento era conocido como el de “Flo y Max”

Tras casarse se dedicó a vender pan, en los mismos locales de Autobuses la Vergaresa en el barrio San Juan. El pan lo traían desde Vergara, del panadero “Bonbulu” y teníamos abierto por la mañana, hasta la 1´30 del mediodía. Digo teníamos porque yo también colaboré con mi madre en este negocio. Tengo muy buenos recuerdos de aquella época.

abendua 09, 2014

ESKERRIK ASKO



Gure lau kintokide hauek oso betebehar polita dute, ostiral eta larunbatean Arrasateko Amaia Antzokian eskainiko dugun antzerki obran. “Galderak” antzezlanaren ekoizpenerako bolondresak behar genituen eta Felisa, Arantza, Amaia eta Marga agertu zitzaizkigun euren ekarpentxoa eskaintzera eta bikain borobildu zuten. 

Suposatzen dugu Amaia Antzokira azalduko zarela horietako edozein egunetan (edo bietan)
arratsaldeko 8etan. Zure txaloek haien lan eskergarako errekonozimenduzko keinua eramango diete. Haien izenean, esker mila.
 

ARGAZKIA ETA KOMENTARIOAK: MARGA MERKADER ETA JOSEMARI VELEZ DE MENDIZABAL 

Estas compañeras de quinta tienen un papel muy importante en la obra que vamos a ofrecer el próximo viernes y sábado en el Teatro Amaia de Mondragón. Para la puesta en escena de “Galderak” necesitábamos voluntarios que nos ayudaran a contextualizar el argumento. Y Felisa, Arantza, Amaia y Marga se prestaron a ello y ofrecieron de forma sobresaliente su saber hacer.  

Esperamos contar contigo en el Teatro Amaia cualquiera de esos días (o los dos) a las 8 de la tarde. Tus aplausos les compensarán con creces el trabajo realizado. Gracias en su nombre.

abendua 02, 2014

56.985


Urteko azken hilean sartu gara oharkabean (harriduraren abiadura zuzen proportzionala da adinaren hazkundearekin) eta San Nikólas bedeinkatua eta santamasak aparte, besteak beste, Osasuneko Eguna daukagu hodeiertzean, hots, abenduaren 22ko urteroko loteriaren festa erraldoiari dagokiona, ildefonsarrek sari nagusia abesten dutenekoa.

Horretarako gu ere prestatuta gaude eta gogoratuko duzu, urriak 18an Donostiara bildu ginenok Txatori enkargatu geniola billete batzuk erostea, soberan geratutako sosekin . Ba, kintokideak billeteak erosi ditu Kanarietan, eta hortxe daukazu garbi asko zein zenbakitara jokatzen dugun gure dirutxoa. Inoz ez gara lortzetik hain hurbil egongo.


ARGAZKIA ETA KOMENTARIOAK: 2014ko ANTOLATZAILEEK

Hemos entrado sin darnos cuenta en el último mes del año (el crecimiento de la aceleración sorpresiva es directamente proporcional al incremento en edad) y además de que nos aguardan San Nicólas y las fiestas santotomaseras, se acerca en el calendario la fecha del Día de la Salud, es decir el 22 de diciembre, fecha en que los ildefonseros cantan el número premiado en la loteria de Navidad.
 
Recordarás que los que estuvimos el día 18 de octubre en Donostia le rogamos a Txato nos comprara unos décimos con los ochavos que nos sobraron. Y nuestro quinto ha cumplido con el encargo. Ahí tenéis el número, adquirido en las islas Canarias. Retenerlo en la memoria. Nunca estaremos tan cerca de conseguirlo.


azaroa 25, 2014

BARANDIARAN ETA ARRASATE



Jose Migel Barandiaranek 1956an ekin zien modu metodologikoan Leze Txikiko indusketei, 1928 eta 1934ko bisiten ostean. Eta 1968ra arte iraun zuen ataundarrak Euskal Herriko arkeologian argi bereziz azaltzen den harpearen ikerketa zuzenean. Leze Txiki oso emaitza esanguratsuak eman ditu eta Barandiaran izan zen arkeologiaren garaiko kontzepturik aurrerakoienak aplikatu zituena. 

Barandiaranek talde lana bultzatu zuen beti eta lehen kanpainatik zientzia-talde zabala eratu zuen. Horrezaz gain, indusketako lan gogorretan herritar askok lagundu zioten Ataungo jakintsuari. 

Argazkian, 1956koa, arrasatear laguntzaile batzuek inguratzen dute Barandiaran. Besteak beste, Jesus Letona, Joxe Letona, Tomas Zabarte eta Felipe Leibar ikus ditzakegu taldean. Hiru horien lana oso inportantea izan zen On Jose Migelentzat.

Abenduaren 3an, “Barandiaran eta Arrasate” gaiaz hitzaldi bat emango dut, goizeko 10etan KULTURATE areto nagusan. Badakizu: gonbidatuta zaude, harreman hartaz apur bat gehiago ezagutu nahi baduzu.



ARGAZKIA ETA KOMENTARIOAK: JOSEMARI VELEZ DE MENDIZABAL



Jose Miguel Barandiaran reemprendió en 1956 sus excavaciones arqueológicas de Leze Txiki, tras sus anteriores visitas de 1928 y 1934. Y sus campañas anuales duraron hasta 1968, poniendo a Leze Txiki en una situación privilegiada en cuanto a resultados obtenidos en la historia de la arqueología de Euskal Herria. Barandiarán aplicó en la cueva mondragonesa la metodología arqueológica  más adelantada de la época. 

Don José Miguel impulsó siempre el trabajo de equipo y fueron muy amplios los equipos científicos que formó en Leze Txiki. Como también variado y numeroso fue su equipo de ayudantes de campo, al pie de excavación, que le permitieron avanzar en la prospección de la cueva. 

En la foto de 1956 aparece uno de esos primeros grupos, en el que se puede identificar a los mondragoneses Jesus Letona, Joxe Letona, Tomás Zabarte y Felipe Leibar, personas que campaña tras campaña ayudaron al ataundarra.

El próximo 3 de diciembre, daré una charla en el salón principal de KULTURATE, a las 10 de la mañana, sobre el tema “Barandiarán y Mondragón” Ya lo sabes: si quieres conocer un poco más de aquella rica e importante relación, estás invitado a la cita.

azaroa 18, 2014

SATORRETXEKOAK


Uste dut honez gero ezagutu nauzuela. Bai, lehen lerroan nago, bigarrena ezkerretik, nire amaren ondoan. Zer ospatzen ari ginen aranburutarrak? Manuel eta Maria nire aitite-amamaren urrezko eztaiak, hain zuzen. Badakizue… Satorretxekoak ginen. Eta 1963ko uztailaren 27a zen, oroimenak ez badit hutsik egiten. 

Aitite Manuel (Aranburu Zabaleta) oso ibiltari-bidaiari iaioa zen eta jostuneko bere ofizioaz aparte historia zalea genuen, kulturak oro har tiratzen zuelarik. Amama Maria (Etxebarria Egidazu) emakume apala, ondratua eta ezker esku handikoa. Hamaika seme-alaba izan zituzten.

ARGAZKIA ETA KOMENTARIOAK: AMAIA AZPIAZU

Creo que para ahora ya me habréis reconocido. Sí, estoy en primera línea, la segunda por la izquierda, al lado de mi madre. ¿Qué estábamos celebrando los aranburu? Las bodas de oro de mis abuelos Manuel y María. Ya sabéis: éramos los satorretxe. Si la memoria no me traiciona aquel día era el 27 de julio de 1963.  

El abuelo Manuel (Aranburu Zabaleta) era un viajero incansable y además de su oficio de sastre le encantaba la historia y la cultura en general. La abuela María (Etxebarria Egidazu) era una mujer sencilla, honrada y con mucha mano izquierda. Tuvieron nada más y nada menos que once hijos e hijas.