| Arrasateko jai nagusiak, 1960 inguruan. Casa Buenoren aurrean parranda zale batzuk- aurpegi ezagunak- kamerari begira. Espaloian garaiko mahai eta zumezko jarlekuak ikus daitezke. Ondoko establezimendua Oxinaga gozotegi - izozkitegia zen. |
1949 urtean jaio eta Arrasate bihotzean daramagunon bloga. Blog de quienes habiendo nacido en 1949, llevamos Mondragón en el corazón.
| Arrasateko jai nagusiak, 1960 inguruan. Casa Buenoren aurrean parranda zale batzuk- aurpegi ezagunak- kamerari begira. Espaloian garaiko mahai eta zumezko jarlekuak ikus daitezke. Ondoko establezimendua Oxinaga gozotegi - izozkitegia zen. |
![]() |
| Nieves Urkola eta Txemita Beitia, ama´- semea |
![]() |
| Jose Mari Arzamendi eta Eduardo Letona |
![]() |
| Maribel Lazkano eta Luis Maidagan |
![]() |
| "Koti" Egidazu, Prudentzio Osinaga eta alaba Amparo |
![]() |
| Arantza Velez de Mendizabal eta Jose Luis Kortabarria |
![]() |
| Pagoaga anaia arrebak - Pedro, Mariasun eta Mirentxu- eta Maria Jesus Errarte lehengusina |
![]() |
| Ignazio Aranburu, Isabel Iriondo, Mari Mendikute eta Esteban Arana |
![]() |
| Pilar Kruzelaegi eta Javier Urrutia |
![]() |
| Isabel Zaitegi (Jose Maria Resusta kaleko bere dendako atean), Berezibar "Montxon", Ignazito Cabello eta ezezaguna |
![]() |
| Imanol Moreno eta San Vicente "Zurdito" ARGAZKIAK: "VENTXES" LASAGABASTER |
Arabako hiriburuko aldizkari batean agertutako iragarkiak irabazi dit arreta eta duela ehun urteko autobusak Gasteiztik noiz isisten ziren eta zenbat kostatzen zen jakiteko interesgarria iruditu zaidanez, txoko honetara ekarri dut.
Ekainaren 15etik -gaur ehun urte- sartzen zen indarrean ordutegia eta beherantzeko zein gorantzeko autobusetarako zehazten ziren bidaiaren baldintzak.
Gasteiztik Arrasatera jaisteak ordubete eta hogeitabi minutu eramaten zituen. Arrasatetik Gasteizera igotzeak, berriz, eta diferentzia txikitxoa den arren, deigarria da minutu bat gutxiago hartzen zuela, kalkulu okerra suposatzen dudana.
Gogoan hartu behar da autobuseko garraioak lehiakide zuela trenekoa. Bi garragailuren arteko norgehiagoketa ez zen arina izango, 1967ko abenduaren 31 madarikatura arte, trena hil zutenean, errepide bidezko garraioaren alde.
ARGAZKIA ETA KOMENTARIOAK: JOSEMARI VELEZ DE MENDIZABAL
Me llamó la atención el
anuncio de 1926 aparecido en una revista de la capital alavesa, que daba a conocer el plan de viaje en los autobuses que hacían la línea entre Vitoria y
Eibar hace cien años. Por ello es que lo he traído a este rincón,
El horario entró en vigor el 15 de junio de 1926 - hoy hace cien años- y se puede apreciar en la tabla las condiciones del viaje tanto para los autobuses descendentes como para los ascendentes a la capital alavesa.
El viaje desde Vitoria-Gasteiz hasta Mondragón llevaba una hora y veintidós minutos. Llama la atención, sin embargo, que la subida de la villa cerrajera a Vitoria-Gasteiz, y aunque la diferencia fuera pequeña, se hiciera en un minuto menos. Supongo error en el cálculo.
Cabe recordar que el
transporte por autobús ya competía con el tren. La rivalidad entre ambos sistemas
de viaje iba a resultar interesante, hasta el nefasto 31 de diciembre de 1967, fecha en que mataron al tren, en favor del transporte por carretera.
1963ko ekainaren 9; gaur hirurogeita hiru urte
justu. Biatoristek lehen harria ipintzen zioten ikastetxe berriari, Arrasate
pasealekuan, Mendiatarrena zen lorategian. Clemente Lopez-Cano zen zuzendaria eta biatoristek 25 urte
zeramatzaten Arrasaten, hezkuntza lanetan. Medioek eman zuten berria eta azpimarratzen zuten
gobernadore zibilak oso hitzaldi garrantzitsua eman zuela. Ziur.
ARGAZKIA ETA KOMENTARIOAK: JOSEMARI VELEZ DE MENDIZABAL
9 de junio de 1963; hoy hace
exactamente sesenta y tres años. Los viatoristas colocaron la primera piedra de
su nuevo colegio, en el paseo Arrasate, en el llamado jardín de los Mendía. Clemente López-Cano era el director de
los viatoristas, que llevaban 25 años en Mondragón dedicados a la enseñanza. Los medios de comunicación
informaron de la noticia y destacaron que el gobernador civil había pronunciado
un discurso muy importante. Seguro.
![]() |
| Orduan ere margoketak bazterretan Entonces también pintadas en los rincones |
Las fotos superiores difícilmente ofrecen, desde la perspectiva actual, una imagen en su conjunto. Lo que ha cambiado, especialmente, ha sido el componente social. Ver a esas mujeres, con sus vestidos negros y mantillas, hoy en día escapa a la comprensión de muchos.
Pero esto era Mondragón hace varias décadas.
=====.=====
Beheko argazkiak adierazten du osotasuna.
Mesedeetako mojek berrogeita hamar urte zeramatzaten hirian. Portaloiak ikustoki izatezko bere zeregina betetzen zuen. Gasolina-ponpa errealitatea zen. Eta Gipuzkoako Bankuak jai egunetan itxi egiten zuen. 1942ko maiatzaren 31 igandea zen.
La foto inferior nos
interpreta el conjunto.
Las mercedarias cumplían cincuenta años en la villa. El Portalón cumplía con su papel de observatorio. El surtidor de gasolina era una realidad. Y el Banco Guipuzcoano cerraba los días de fiesta. El 31 de mayo de 1942 era domingo
Bi data horiek mugatzen dute argazkiaren data. Zergatik den? Ea norbaitek asmatzen duen. Tren Geltokiko Ibiltokia (gero Nafarroa Etorbidea), Etxe Txikiak, Barrena etxea, Villa Amparo, Maalako futbol zelaia, Resusta (Samperio) sendiaren ortua, Aldayko hilherria, Elmaren eraikina,...
Laurogeita hamar bat urtek aldentzen gaituzte Arrasate bitxi horretatik.
ARGAZKIA ETA KOMENTARIOAK: JOSEMARI VELEZ DE MENDIZABAL
Los dos años del título limitan la fecha de la foto. ¿Por qué? A ver quién lo adivina. No es nada difícil... Ahí tenemos, en primer plano pabellones de Unión Cerrajera, el Paseo de la Estación (luego Avenida de Navarra), las Casas Pequeñas, la casa Barrena, Villa Amparo, el campo de fútbol de Maala, el huerto de los Resusta (Samperioren ortua), el cementerio de Alday, el edificio de Elma...
Alrededor de noventa años nos separan de ese trozo de un Mondragón recoleto...
Mende erdi luzeko distantzia dago argazkien artean. Hirurogeitamarretako hasiera zen goikoan eta gaur egun bigarrenean. Eraikinean mendetako historia gordetzen zen... aurki betiko desagertuko zena. Musakolako Bidekurtze Goikoa baserria dugu. Erakin zaharrak berriei ematen ari zitzaien txanda.
ARGAZKIA: CARMELO LETONA BILDUMA eta JMVM
KOMENTARIOAK: JOSEMARI VELEZ DE MENDIZABAL
Una diferencia de más de medio siglo separa a las fotos. Instantánea de principios de los setenta y actual. El edificio guardaba siglos de historia... que pronto desaparecería para siempre. Se trata del caserío Bidekurtze Goikoa en Musakola. Los viejos edificios estaban dando paso a otros nuevos.